Lake Powel, Monument Valey, Grand Canyon

13 maart 2013 - Grand Canyon, Verenigde Staten

Page triangel flight:
We zijn gestopt bij de glen canyon dam waardoor t Lake powel gecreëerd wordt. T had 17 jaar geduurd voordat t meer helemaal vol was en momenteel door een aantal droge jaren is t meer nog maar half vol. T is nog maar de vraag of t meer ooit nog vol komt. Achter lake powel ligt Monument Valey waar in die omgeving onder andere de volgende films zijn opgenomen: 'John Carter, Planet of the Apes en the Lone Ranger met Johnny Depp. Ook Bassie en Adriaan hebben hier opnames gemaakt, haha.

Vandaag stond dan de triangle excursie op t programma, eerst met een propeller vliegtuigje over Lake Powel! Ik mocht se copiloot zijn, haha. Heb niet gestuurd, maar toch wel leuk om voorin te zitten. Maar wat was dat Lake Powel toch een fantastisch gezicht! Na een kleine vlucht komen we aan in Monument Valey. ik wist niet dat t dit was, want als je foto's ziet weet ik bijna zeker dat jullie t wel ergens van kennen. voor 2 dollar kon je een foto laten maken op een paard met t uitzicht op de Valey, ja dat moest ik wel even doen natuurlijk;). Ik heb zoie zo heeel veeel mooie foto's op mijn camera, maar die moet ik jullie nog even schuldig blijven, ik hoop in Los Angeles een computer te vinden waar ik foto's van mijn camera op t internet kan zetten. Bovendien is t internet vaak traag en duurt t heel lang om een foto te uploaden, dus besteed ik mijn aandacht meer aan t antwoorden van jullie berichtjes en t reisblog zodat iedereen op de hoogte is.

Hier heb ik wel wat souveniertjes moeten kopen, die indianen spulletjes zijn zo vet, haha.

Toen gingen we weer terug naar t vliegtuig en vlogen we over de Grand Canyon, ook prachtig. Maar lake Powel ligt ook in een Canyon, en de combinatie met t water vond ik dat deel mooier dan de Grand Canyon. De Colorado rivier die er doorheen stroomt heeft de Canyon tot wel meer dan 1.600 meter uitgeslepen. Alles was even indrukwekkend. Een dure maar waardevolle excursie!

Een aantal van de groep die niet meegingen moesten anderhalf uur omrijden omdat een bepaalde weg waar ze normaal over rijden ingestort was. We moesten op t vliegveld even wachten op de groep.

Daarna overnachten we in Valle wat bij de Grand Canyon hoort.

Monument Valey:
300.000 indianen in dat gebied, net zo groot als Nederland en België bij elkaar! Hopie indianen zijn de bekendste! Zijn nooit goed behandeld geweest, Amerika had dat land nodig, gaan jullie maar ergens naartoe. Daar zijn ook veel films op gebaseerd, ik dacht zelf aan Pocahontas. Nu voelt de overheid zich schuldig tegenover de indianen en krijgen ze een uitkering, maar dat is nu net t probleem, want daardoor zijn veel indianen eigenlijk afhankelijk geworden van die uitkering en doen daarom geen nuttig werk meer en zitten te drinken, te roken en aan de drugs. Ook raar is dat 44% van de Amerikanen geen belasting betalen omdat ze te weinig verdienen.

1. Henri:
    15 maart 2013
    Hoi Gijs. Leuke ervaring met dat vliegtuigje en genieten van het uizicht.
    Groetjes Pa